מה ההבדל בין עור מבהמה דקה לעור מבהמה גסה? מאילו ארצות העורות מגיעים? מהם כל ההידורים וההלכות השונים הקיימים בבתי התפילין? כל התשובות - במאמר המיוחד שלפניכם.
מאז קבלת התורה, אנו עומדים ומצווים במצוות הנחת התפילין, דבר יום ביומו.
מצוות התפילין זו אחת המצוות שההכנה שלהם כל כך מורכבת וקשה, עם שלל דינים ופרטים, הנהגות וחומרות.
בתים מעור "בהמה דקה"
לאורך ההיסטוריה ועד לפני כמה עשרות שנים, כל העם היהודי השתמש בתפילין שהבתים שלהם עשויות מעור של "בהמה דקה". כלומר, מעור של כבשים, עיזים וכדו'. היות ועור של בהמה דקה הוא בעובי יחסית דק, לכן הרמה האיכותית של הבתים לא הייתה גבוהה, משום שהיה צריך שיהיה הרבה "בשר" בעור כדי שיוכלו לעבד אותו יפה ולסוגרו בצורה עמידה, ובעור דק זה לא היה הרבה בשר בעובי העור.
בתים מעור "בהמה גסה"
אך כל זה היה עד לפני כמה עשרות שנים. משום שלפני כמה עשרות שנים החלו להשתמש בעור של "בהמה גסה", שזהו עור שמגיע מראשו של העגל, שם העור משובח משאר גופו. מכך שהעור מבהמה גסה ועוד מראשה, לכן העור מאוד עבה, בשרי וחזק, ובכך ניתן להוציא ממנו בתי תפילין עבים, נאים ומהודרים, עם חומרות נוספות שבעור של בהמה דקה היה קשה לבצע אותן.
אכן, גם היום ניתן למצוא בתים מעור של בהמה דקה, אך רמתם הכשרותית נמוכה מאוד, וכאמור – עמידותם אינו לאורך זמן, ובקלות הבתים יכולים להיהרס, כך שחבל על הכסף ששולם עבורם.
אנו רואים הבדל נוסף וניכר בין עורות בהמה דקה לגסה, במצב שבית התפילין ניזק, כגון: הבית נפל על הרצפה, וקיבל מכה באחת הפינות כך שהפינה התעגלה, וכעת חייבים לרבע חזרה את התפילין, או אדם שמזיע הרבה בראשו, כך שמרוב זיעה נהיה לו שקע גדול בתחתית הבית. בכאלו מקרים, אם זה היה קורה בבתים מעור בהמה גסה, היה ניתן לתקן את הכל. היה אפשר לרבע פינה עגולה, ליישר ולשייף את תחתית הבית שהתעקמה, וכך התפילין היו חוזרות למצבן הקודם, או שאפילו ליותר טוב מאז. אך בתפילין שעשויות מעור של בהמה דקה, כמעט ואי אפשר לתקן נזקים, מכיוון שהעור שלהם מאוד דק וחסר בעוביו בשר, ואז נאלצים להחליף לבית חדש.
כעת, נכיר את סוגי העורות של בהמה גסה:
סוג העור הנפוץ ביותר הינו עור אירופאי. בשנים האחרונות, החלו סוחרים לייבא עורות אמריקאים, שהם עורות חזקים בהרבה מהעורות האירופאים. אמנם הם יקרים יותר, ובכל זאת מומלץ מאוד לקנות אותם, משום שהתפילין כאלו הרבה יותר חזקים ויפים, ועמידים לאורך שנים ארוכות.
בכך שהעורות מגיעים מחוץ לארץ, אין בעיה הלכתית. משום שהעורות אינם מגיעים משם מלוחים לצורך העיבוד, משום שזה ישנה בעיה של עיבוד ע"י נכרי. העורות מגיעים לארץ או כשהם שרויים בסוכר, או כשהם מוקפאים. כך אין בזה שום חשש הלכתי להתערבות של נכרי בעיבוד.
הלכות וחומרות רבות קיימות בתפילין. כעת נכיר את שלל סוגי הבתים שמיוצרים ע"פ ההלכה עם חומרות והנהגות הקיימות בהן.
בתים "רוב פרודות"
בתים "רוב פרודות", הכוונה שארבע המחיצות שנמצאות בראש הבית של תפילין של ראש, הן פרודות אחת מהשניה רק ברובם, כך שיש חלק שמחובר או דבוק. בתים ברמה זו נחשבים פשוטים ברמה ההידורית.
בתים "פרודות מלא"
בתים "פרודות מלא", הכוונה שארבע המחיצות שנמצאות בראש הבית של תפילין של ראש, הן פרודות ונפרדות לגמרי עד התחתית שלהן, ללא דבק המחבר בין המחיצות שלא יפרדו, ללא מצב שבו החריצים שרואים בין המחיצות הם מזויפים, דהיינו שהכל גוש אחד ורק סימנו בו חריצים.
חשוב לדעת: לא לבדוק בבית עם סכין וכדו' לראות האם יש רווח נקי בין המחיצות או שהם מחוברות עם דבק וכדו', כי זה עלול לגרום למחיצות להיפרד אחת מהשנייה לגמרי. במכוני הסת"ם יש מכשור מותאם לבדיקת הדבר.
הלכות וחומרות נוספות הנהוגות בבתים אלו:
יש דין, שאם יש נקב – חור, שנמצא בדופן המחיצה שבתפילין של ראש, הרי הוא פוסל את התפילין. אך יש נקבים שאינם פוסלים. כגון, אם באחת המחיצות הפנימיות יש נקב באופן שאין במחיצה שכנגדו נקב נוסף, בכזה מקרה התפילין כשרות, אפילו אם יהיה עוד נקב במחיצה פנימית אחרת. בבתים פרודות מלא, מהדרים שלא יהיו כלל נקבים, אף כאלו שאינם פוסלים.
דבר נוסף, ישנו חוט "גיד" פנימי שעובר בין מחיצות הבתים, ומוסתר ביניהם (ולא כמו שבבתים היותר מהודרים – מכוונות, כמו שנבאר להלן). וזהו הידור חשוב.
בתים "מכוונות"
בתים "מכוונות", הכוונה שיש גיד חיצוני ניכר לעין שעובר מבחוץ בין המחיצות של התפילין של ראש, ואינו רק פנימי כמו שבבתים פרודות מלא. וזה יותר מהודר.
כשמרבעים את החלק העליון שבתפילין – הקציצה, צריך שזה יווצר לשם קדושת תפילין. ולכך יש כמה רמות הידור בכמות החלק של האדם בריבוע הבית, וכדלהלן.
ריבוע מכונה
עשיית הריבוע של הבית נעשה ע"י מכונה חשמלית, והמפעיל אומר בהפעלת המכונה- לשם קדושת תפילין. זו רמה הבסיסית מבחינת ההידור.
ריבוע רגל
זאת רמה יותר מהודרת, שזה הפעלת מכונה נעשה ע"י "אופן" שמדוושים בו ברגלי האדם וע"י כך המכונה מופעלת, והוא אומר לשם קדושת תפילין. זה נקרא הידור ע"י כח המפעיל.
ריבוע יד
ההידור הגבוה ביותר זה שהאדם מפעיל בידו את המכונות והן עובדות רק על ידי כוחו בלבד, והיות וזה קשה במיוחד, לכן בתים אלו יקרים מאוד.
הידור נוסף:
מקשה אחת
ישנו הידור שהינו יקר במיוחד, והוא בכך שבתי התפילין עשויים מחתיכת עור אחת, ללא תוספת של עור פנימית. רוב גדול של הבתים אינו "מקשה", ויש בהם תוספת עור חיצונית.
חשוב לדעת: למזיעים במיוחד, לא מומלץ להדר ולקנות בתים העשויים מ"מקשה אחת", משום שהזעתם תגרום בתדירות גבוהה לפתיחת ופרידת המחיצות של התפילין של ראש.
"שי"ן" הבולטת בתפילין של ראש
האות שי"ן הבולטת משני הצדדים של התפילין של ראש, מושחים ומבליטים אותו בעבודת יד, ולא ע"י מכונה, וזו עבודה קשה במיוחד.
כל ההבדל בין האשכנזים לספרדים בבתי התפילין מתבטא רק בצורת השי"ן שבבית התפילין של הראש. חוץ מהשי"ן, אין שום הבדל בצורת התפילין ובמהלך הכנת התפילין.
Comments