top of page
חיפוש

לקנות תפילין רש"י או רבינו תם?

תמונת הסופר/ת: הרב נתנאל הרמןהרב נתנאל הרמן

עודכן: 18 בנוב׳ 2021

יסוד המחלוקת בין רש"י לרבינו תם בפרשיות התפילין, ביאור שיטות נוספות אך פחות נפוצות, והלכה למעשה.

שרטוט שיטת רש"י בתפילין

התפילין שכולנו מניחים בשחרית, הם תפילין כפי דעת רש"י.

כלומר, שהרי צריך שבתפילין יהיו כתובים ארבעה פרשיות קדש לי, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע, ליד על קלף אחד ארוך ולראש על ארבעה קלפים נפרדים, ולכן ליד הקלף נכנס כולו מגולגל לבית בתא אחד גדול, ולראש נכנסים לארבעה תאים צמודים ונפרדים. (ראה מאמר התפילין- סיקור הלכתי מקיף)

לשיטת רש"י, פרשיית שמע קודמת לפרשיית והיה אם שמוע (כפי הסדר הכתוב בתורה), לכן הכל נכתב לפי הסדר, ומוכנס לבתים לפי הסדר.







יש עוד שיטה, והיא השנייה המקובלת כיום, היא כפי רבינו תם, נכדו של רש"י, שסובר שפרשיית והיה אם שמוע קודמת לפרשיית שמע, והיות וצריך לכתוב את הפרשיות 'כסדרן'- כפי הסדר הכתוב בתורה, ובתורה פרשת שמע כתובה לפני פרשת והיה אם שמוע, לכן באמת יכתבו קודם את פרשת שמע.

בתפילין של ראש פשוט יכתבו קודם בחתיכת קלף אחת את שמע ולאחר מכן בחתיכת קלף אחרת את פרשת והיה אם שמוע.

בתפילין של יד, היות והכל כתוב בחתיכת קלף אחת ארוכה, והוא סובר שצריך שוהיה אם שמוע תהיה כתובה לפני שמע, לכן יכתוב כסדר את קדש ואח"כ והיה כי יביאך, ואז ישאיר קטע ריק שישאיר עבור פרשיית והיה אם שמוע, מדלג על הקטע הריק וכותב בסוף הקלף את פרשיית שמע, ואז חוזר אחורה לקטע הריק וכותב את פרשיית והיה אם שמוע.


כך יוצא שכתב כסדרן את הפרשיות, וגם פרשיית והיה אם שמוע נמצאת לפני שמע.

מחלוקתם גם בסדר הכנסת הפרשיות לבתים, לרש"י מכניס קודם את שמע לפני והיה אם שמוע, ולרבינו תם מכניס קודם את פרשיית והיה אם שמוע לפני שמע.

שניהם מודים, שבהכנסת הפרשיות לבית של ראש, מכניסים את הפרשיות מצד ימין של המסתכל על הבית מבחוץ, שהוא שמאל המניח.


עוד פרט במחלוקתם, שהרי את שערות העגל שכורכים את הפרשיות, בפרשיית והיה אם שמוע מוציאים את שארית השערות לחור שעליה, כך שנראה כאות שין.


א"כ, לפי רש"י, פרשיית והיה אם שמוע שממוקמת בתא הרביעי מימין, השערות יצאו בחור שבין הרביעי לשלישי.

לפי ר"ת, שוהיה אם שמוע ממוקמת בשלישי מימין, מוציא את השערות בחור האמצעי, שהוא בין השלישי לשני.



שיטות נוספות


דעת ה'שימושא רבא' היא שסדר הפרשיות כמו רש"י, אך משמאל ולא מימין, שזה יוצא ימין למניח. א"כ לפי שערות העגל של פרשיית והיה אם שמוע יצאו מהחור שבין השלישי לרביעי משמאל, כי והיה אם שמוע ממוקמת משמאל לנו.





דעת ה'ראב"ד' היא שסדר הפרשיות יהיה כמו רבינו תם, אך משמאל לנו- שזה ימין למניח, א"כ והיה אם שמוע שממוקמת בשלישי משמאל לנו, שערות העגל שלה יצאו מהחור שבין השלישי לשני, שזה באמצע.





מקור המחלוקת

כתוב בגמ' במסכת מנחות לד ע"ב, "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין, שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא? אמר אביי: לא קשיא, כאן מימינו של קורא, כאן מימינו של מניח." המילים "שמע והיה אם שמוע משמאל" יכולות להתפרש שהן כתובות ומוכנסות משמאל לימין כדעת ר"ת והראב"ד, שיוצא שוהיה אם שמוע קודם לשמע מימין, או שהן מונחות בצד שמאל של התפילין כשיטת רש"י והשימושא רבא.

כמו כן נחלקו האם "קדש לי והיה כי יביאך מימין" הוא מימינו של קורא -העומד מול המניח וכביכול קורא את הפרשיות שבתוך התפילין, זו דעת רש"י ור"ת, או מימינו של מניח, שזו דעת הראב"ד והשימושא רבא.

אף שזה ספק כמי לנהוג, השו"ע פסק שיש להניח את התפילין כשיטת רש"י. אך הוסיף, שירא שמיים יניח גם תפילין כשיטת רבינו תם.


אז איזה תפילין להניח?

כל אחד יעשה ע"פ מנהג אבותיו ורבותיו. בכל מקרה, רוב העולם מניחים תפילין של שיטת רש"י, ויש שמניחים גם תפילין של רבינו תם (בעיקר החסידים) יש המניחים גם את התפילין כשיטת ה'שימושא רבא' והראב"ד (כמו חסידות חב"ד).

ושוב, כל אחד יניח כמו מנהג אבותיו או כפי שרבותיו יאמרו לו.

357 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page