הצטרפו אלינו לכתבה המרתקת, שתפרוס בפניכם את ההבדלים הרבים שיש בין הסת"ם שרוכשים בחנויות רחוב, לסת"ם שמזמינים ממכוני הסת"ם.
![](https://static.wixstatic.com/media/50e51e_e65567cfd268460cb96d1a4d41a6eef4~mv2.png/v1/fill/w_980,h_735,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/50e51e_e65567cfd268460cb96d1a4d41a6eef4~mv2.png)
"מבצע בר מצווה: סט תפילין + טלית + נרתיק + סידור + כיפה ב700 שקלים בלבד!" לא אחת אנחנו נתקלים בנוסח כזה או אחר. בדרך-כלל רואים את זה מתנוסס באותיות "קידוש לבנה" על אחת חנויות היודאיקה שעברתם לידן ברחוב, ולעיתים אף באחת המודעות המפורסמות במקומונים שונים, שאנחנו קוראים בשקיקה.
אחרי שכל-כך הרבה פעמים אנחנו רואים את המבצע הזה, לפעמים מנקרות במוחנו השאלות: למה אנחנו משלמים פי כמה וכמה מהמחיר הזה, עבור התפילין שלנו? האם מדובר בהבדל שהוא באמת קריטי? אולי הסופרים שלנו מנצלים את חוסר הידיעה שלנו על חשבון הכיס שלנו? וגם אם לא, איך יתכן ששמה זה כזה זול? אולי באמת כדאי לקנות בזול וזהו?
כולנו יכולים להמשיך לשאול ולהקשות, ואפילו קצת להתרעם ולהתעצבן, וזאת משום שבאמת לא ברור לנו ההבדל. לכן באנו - מכון הרמן סת"ם, לפרוס לפניכם את שבעת ההבדלים העיקריים הקיימים בין התפילין של החנויות ברחוב, לבין תפילין שרוכשים ממכוני הסת"ם. בואו ונסקור יחד את ההבדלים שלפנינו.
א. ישירות מהיצרן? יש אחריות!
רכשתם תפילין מחנות סתמית. בבוקר שלמחרת התכוננתם להניח אותן על היד והראש, והנה אתם מגלים שבמקום ארבע פינות- יש רק שלוש פינות מחודדות, כי הפינה הרביעית היא בכלל עגולה. אתם מרימים טלפון לחנות, מגלים שהיא עדיין לא פתחה את שעריה. לבינתיים משיגים תפילין מאיזה גמ"ח, ואחרי הרבה כאב ראש אתם נוכחים לדעת שאין עם מי לדבר בחנות. למה? פשוט בחנות אומרים שאין דבר כזה אצלם, "זה נפל לך ולא שמת לב", אין אפילו עם מי להתווכח. מקסימום הם אולי יסכימו לתקן. להחליף? מה פתאום, לעולם לא.
האמת היא שקשה להאשים את בעל החנות. בעל החנות נאלץ לעבוד מול ספקים שיארגנו לו כמויות של סטים של תפילין מוכנות, כאלו שמגיעות מוכנות לגמרי: הבתים עם הפרשיות סגורים פרפקט, והרצועות מוכנות וכבר קשורות בהן. הוא מקבל הכל סגור. אם בטעות התפשל הבית, הגיעה רצועה קרועה, התגלה שחסרה פרשיה- אין למוכר עם מי לדבר. עם היצרנים אין לו קשר, ועם הספק הוא לא יכול להתחיל לריב, משום שהספק לא צריך אותו בכל מקרה, ולספק אין עניין לקבל ביקורת מהציבור לשיפור ותיקון נזקים, כי הוא לא מפעל שצריך את זה. וגם אם למוכר יש עם מי לדבר, היות והוא מקבל את התפילין בסטוקים, אז רמת האחריות שהוא מקבל יורדת דרסטית.
ומי נפסד מכל זה? הלקוח.
במכוני הסת"ם ההבדל בולט מאוד. הם לא עובדים מול ספקי סטים של תפילין. הם מקבלים אישית ישירות מהסופרים את הפרשיות, את הבתים מקבלים ישירות מהיצרנים, את הרצועות מקבלים ישר מהמפעל- כך שכל היצרנים הללו נותנים למכונים אחריות מליאה על כל פגם שימצא בסחורה. בעקבות כך, לקוח שרוכש תפילין ממכון סת"ם רשמי ומפוקח, הוא יקבל אחריות מליאה על כל תקלה שעלולה להימצא ח"ו במה שרכש. זה יתרון חשוב מאוד, על כל מקרה שלא יבוא.
ב. כשהכל נעשה במקום – יש פיקוח!
"תפילין מהודרות!" לצערנו, כיום כמעט ואין ערך להגדרה הזאת.
לא ניתן למצוא כמעט בשום מקום "מכירת תפילין פשוטות", ובמיוחד לא ללקוחות רגילים. מחוסר ידיעה של אנשים מה זה באמת מהודר, ועוד יותר מחוסר אפשרות נגישה לדעת מה התפילין מכילות - נגרם ניצול ציני בכתיבת "מהודר" על כל ספק פסול. ולצערנו זוהי לא הגזמה כלל. יש אצלנו מספר לא מבוטל של אנשים שהביאו את התפילין שלהם לבדיקה אצלנו במכון, ובבדיקה ראינו שהמצב שלהם ממש לא "לכתחילה", ולעיתים אף כבר לא "בדיעבד" רח"ל, וכשדווחנו זאת ללקוחות, והם פשוט היו בהלם שהתפילין ה"מהודרות" שהם רכשו, בקושי כשרות! לעיתים היו כאלו שהיינו צריכים להראות להם בעיניהם במה הפרשיות פסולות, הם פשוט לא האמינו שיתכן דבר כזה! האמת היא, שגם לנו כואב להאמין שהתופעה הזאת קיימת וממשיכה בעוצמה רבה.
המציאות הזאת נגרמת מסיבה פשוטה: המוכר בחנות רגילה מקבל אליו את כל התפילין כבר בתוך קופסאות סגורות, בלי יכולת לדעת מה באמת יש בפנים. הוא מקבל תקציר כללי מהספק שלו מה רמת ההידור, אך ומכיוון ובד"כ המוכר לא כ"כ מבין בזה, ובמיוחד שהוא לא ראה בעיניו מה רמת ההידור, ומאידך- הספק עומד בלחץ רצוף של הזמנות סיטונאיות לכלל החנויות שמספק להם, לכן השילוב הזה יוצר יחדיו את ההחלטה היפה של המוכר לרשום כראות עיניו את רמת ההידור לכל תפילין ומזוזה- בלי ידיעה מה עומד מאחורי מילים אלו.
במכון סת"ם מבוסס, בכלל אין דבר כזה. במכוני הסת"ם יש שליטה על כל מה שנכנס ויוצא לשם, אם זה הבתים מהיצרן הזה, ואם זה הרצועות מהמפעל ההוא, ואם זה הקלף, הדיו, הפרשיות והמזוזות מהיצרן והסופר הזה- הכל עומד תחת פיקוח מלא של יהודים יראי שמיים שבקיאים בתחומים הללו, ויש להם אפשרות לראות מה הם עומדים לתת ללקוחות, ובמיוחד - ובמיוחד רבתי, שחלק ניכר מהדברים, הם מייצרים בעצמם בתוך מכון הסת"ם; אם אלו הפרשיות שהם כותבים במכון עצמו, ואם זוהי הכנסת הפרשיות לבתים וסגירתם וצביעתם (שזוהי מלאכה של כמה שעות לכל בית!), ואם זאת הקשירה של הרצועות בעצמם לבתים, ובהתאמה מדויקת למידת ראשו וזרועו של הלקוח- כך שאין דבר שיוצא תחת פיקוחם שלא כהוגן. הם באמת הגונים לומר על דבר זה שהוא "מהודר" וזה רק "כשר לכתחילה", וגם להגיד את האמת על דברים שהם "פסולים", ולא לנסות חלילה להכשיר ולהכשיל ולהשחיל אותם אצל לקוח שסה"כ נתן בהם אמון.
ג. זמינות- גם במלאי, וגם בזמן!
"יגיע מחר", זו תשובה ששומעים לא אחת, לעיתים בחנות ספרים ולפעמים גם במכולת. אבל האמת, שזו התשובה שבחנויות יודאיקה הכי חוששים ממנה. הם צריכים את הכסף של רכישת התפילין, ואם הם ידחו את הלקוח- מי ערב להם שהוא לא ילך מיד לחנות אחרת ברחוב הסמוך? ואם תשאלו, למה שהחנות תדחה אותו? אז האמת שאנחנו ממש לא מאשימים אותם, אבל מה לעשות שהם "חנות". חנות רק מקבלת מלאי מספקים. החנות לא מייצרת, לא מכינה לבד, כל כולה תלויה בספקים חיצוניים. כשמקימים חנות לסת"ם, כל הזמן צריכים להיות עם יד על הדופק- האם יש מספיק תפילין, מזוזות, מגילות וכדו'. ופתאום מגלים שחסר תפילין במידה קטנה, וחסר תפילין בנוסח ספרדי, וחסר תפילין של איטר, ואין להם מזוזה גדולה, והכל - "יגיע מחר!" הלוואי.
בעלי חנויות היודאיקה לא יכולים להביא לעצמם מלאי שלם, אין להם מספיק מקום בשביל זה, וגם אם יש- לפעמים נגמר, ואז צריך לחכות לספק. מתי הוא יגיע? מחר, עוד שבוע. ולמי יש כח לחכות לו? כך שגם אם בסוף כן יהיה במלאי, על הזמן שיאלץ הלקוח לשרוף על ההמתנה הזאת, לא יהיה ניתן לפצות כלל.
ומכוני הסת"ם? ודאי שזה שונה. הם בעצמם מייצרים ומייבאים את כל מה שהם צריכים להכנת התפילין, לכתיבת המזוזות ולשאר כתבי הסת"ם, כך שכמעט ולא שייך שיהיה "חסר במלאי". הם מייצרים במקום, הם מכינים במקום את המלאי. כך שהזמינות תמיד מליאה לכל דורש. והזמן? אין דבר כזה "להמתין לספק". כל דבר, בין אם זה כתיבה ובין אם זה בדיקה- הם בעצמם בודקים וכותבים במכון אצלם את הסת"ם, כך שאין שום הפרשי זמן של הבאה לצד ג'. אין כמו לשאול אם יש ולדעת שתמיד התשובה תהיה חיובית, ולאלתר.
ד. בלי פערי תיווך
זה פשוט לכולם, שכל מי שמוכר דבר, בין אם זה היצרן, ובין אם זה הספק, ובין אם זה המוכר בעצמו- כולם רוצים וצריכים להרוויח. בעל חנות יודאיקה שמוכר תפילין, נאלץ לקבל אותן לאחר כל כך הרבה גלגולים בין מתווכים, כך שהוא עצמו נלחם לקבל אותם במחיר הכי נמוך, בשביל שיוכל להרוויח על גביהם דמי תיווך שאינם מצומקים בכלל. אף אחד מאיתנו לא מעוניין לשלם על מוצר סכום שהוא פי 4 מהערך האמיתי שלו, כך שלקנות תפילין בחנות, אפילו אם הם זולות מאוד- זה כמעט ובזבוז רוב הסכום רק על תיווך, ועכשיו תבינו מה הרמה של התפילין - - -
במכון סת"ם רגיל, אין בכלל פערי תיווך. הם לא מקבלים מספקים, הם בעצמם מייבאים ומכינים את התפילין, ומוכרים ישירות מהמפעל שלהם את הסת"ם - כמובן עם תוספת סכום בשביל להרוויח, אבל לעולם זה לא מתקרב ל"פערי תיווך". כך שבהחלט אפשר לחתום על כך שהסכום ששולם עבור תפילין ממכון סת"ם, הוא שווה לגמרי את המוצר שנרכש.
נכון שזה הרבה יותר יקר- אבל כאן אתה יכול להיות רגוע שלא בזבזת כסף לריק.
ה. אתם יודעים מה הכשרות?
"כשרות" זו לא רק הולגרמה, ובמיוחד בתחום הזה. באוכל לדוגמא, אין לנו כלל גישה והבנה בתהליך היצור, כך שכולנו נאלצים לסמוך רק על הכשרויות החתומות מעל כל מוצר. אבל להכיר את השוחט ששחט את העוף? אין אצלנו מושג כזה. ב"ה, מאז ומעולם תחום הסת"ם נשמר מהבחינה הזאת, שהכל עובר תהליך אישי עבור כל בית פרשיה ורצועה, עם אנשים ידועים ומוסמכים - שאפשר לדבר איתם, כך שתמיד נוכל לברר בקלות מאיפה הבית הזה, מי יצר אותו ומה הכשרות שם, מי הסופר שכתב את הפרשיות, באיזה קלף השתמש, ועוד המון שאלות כשרותיות שניתן לקבל עליהם מענה.
אבל מהיכן לבעל חנות היודאיקה תהיה תשובה על זה? גם אם נניח שאינו מקבל את הכל סגור קומפלט מהספק, אלא הוא מקבל פרשיות מסופרים, ובתים מספקים, ושולח לאחרים שיסגרו אותם יחדיו עבורו, אין לו כמעט זמן להכיר את הסופר, לוודא שהוא בעל תעודת הכשרה בתוקף ושהוא ירא שמים, ועם כל סחרחרת המשלוחים מצד לצד- אין לו כמעט זמן לברר את רמת הכשרות (אם קיימת בכלל), והוא בעיקר יקח את מה שהכי זול עבורו (שזה מעיד המון על רמת הכשרות), ובזה אנחנו כבר נתחיל להסתפק אם אפשר לסמוך עליו.
במכוני הסת"ם מכירים אישית את כל סופרי הסת"ם שעובדים עמהם, בודקים אחריהם לראות האם הם כותבים כראוי ובהידור המושלם. הם מייבאים רק דרך יהודים ירא"ש מוסמכים בעלי כשרות מהודרת ומוסמכת בזה. להם יש אינטרס, שאגב מועיל לכולנו- במכוני הסת"ם ידוע שמי שהוא יותר מהודר, יש לו שם ומותג חזק יותר. וכשהם נלחמים על זה, תראו שם את הכשרויות הכי טובות ומהודרות. הם לא יפספסו תחת פיקוחם שום מכשול כשרותי.
ו. חנות סת"ם? לא רק
בואו ניתן הגדרות פשוטות. "חנות יודאיקה ותשמישי קדושה"- חנות לממכר מוצרים יהודיים, ביניהם פמוטים לשבת, חנוכיות, ברכונים, ברכות הבית, נטלות, וגם- תפילין ומזוזות. וכשצריך- הם גם ישלחו למגיהים חיצוניים תפילין ומזוזות לבדיקה. על זה אף אחד לא מתווכח. "מכון סת"ם"- מרכז ליצור ומכירת כלל תשמישי הסת"ם, וביניהם תפילין ומזוזות. כמו כן, עורכים במקום את כל הנצרך לתיקון ושימור הסת"ם הנרכש דרכם. האמת היא שגם על זה אין ויכוח.
אז על מה כן אפשר להתווכח? על ההשפעה. מה העיקר ומה הטפל. החנויות יסברו שאין הבדל בתחום הסת"ם ביניהם למכונים. אבל גם ביניהם יהיו שיודו שההבדל עצום. כשאתה מוכר מוצרי יודאיקה, זה כולל עוד אין ספור מוצרים שבכלל לא קשורים לסת"ם, וכשלמוכר עומדים בראש גם סת"ם וגם שאר היודאיקה- ההשקעה והירידה לפרטים הקטנים בסת"ם, נעלמת. היא משתווה אצלם לאותו סגנון מכירה של פמוט לשבת. הוא קיבל מהספק, והוא מוכר הלאה. מה באמצע? כמעט ואין לו מושג אמיתי.
מכוני סת"ם לא מוכרים "יודאיקה". הם מייצרים ומוכרים את מה שהם על שמו הם נקראים: "סת"ם" - כפשוטו, ובלבד. כשזה מרכז העיסוק שלהם, ברור שההבדל עצום. הם מכירים כל פרט ופרט שבסת"ם שהם מייצרים ומוכרים, זה ה"בייבי" שלהם. זה ניכר גם במסירות שלהם לכל דבר שבתחום הסת"ם. מכאלו מקומות הרבה יותר נוח ונגיש לקנות תפילין ומזוזות, כאלו שאתה יודע באמת מה אתה מקבל, עם עזרה כמובן ממי שעוסק בנשמתו בתחום הקדוש הזה.
ז. יש מה לבחור
אתם יודעים כמה שיטות יש בתפילין? המון. נוסח כתיבה (ספרדים, אשכנזים, חסידים וכו'), שיטת כתיבה והכנסה (רש"י, ר"ת וכו'), שיטת הבתים (ספרדים וכו'), סוג קלף (מכונה או עבודת יד), ועוד עשרות (!) דברים ושיטות הקיימים בסת"ם. אתם רוצים לבחור משהו מסוים? רק אצל מכוני סת"ם יענו לכם על בקשתכם. אצלם יש כמובן מלאי מלא מכל הסוגים, המינים והשיטות, וגם אם אתם רוצים משהו שאין להם- הם במקום מכינים לכם אותו! לא הזמנה "במיוחד" מספק, שבכלל לא יסכים לזה. עצם ההרגשה שאתם בידיים טובות, ואתם יכולים לבחור בדיוק את השיטה והנוסח המועדף עליכם בסת"ם שאתם מזמינים- זהו דבר שאין תמורתו.
לחנות יודאיקה קלאסית אין אפילו רבע מהמבחר הזה. זה באמת מובן מדוע, משום שהם מקבלים את מה שפחות או יותר מקובל בציבור, כך שלא יותר מכמה אפשרויות בודדות יש להם בחנות, וכל השאר- ספק אם להזמין הם יכולים לעשות.
רק במכוני סת"ם אפשר למצוא את כל סוגי הנוסחאות והשיטות, שזו מעלה עצומה למי שמחפש משהו ספציפי, ואפילו ליהודי הרגיל. כי כל אחד תמיד יוכל לבקש כל מה שהוא יצטרך, בידיעה ששום דבר לא יחסר מהם, כמובן ברצון הבורא ית'.
אז ההמלצה שלנו היא חד משמעית: תפילין, מזוזות ושאר כתבי הסת"ם, רוכשים דרך מכוני סת"ם! דרך סופרים שאתם מכירים אישית! דרך סוחרים מוסמכים שאתם יכולים לסמוך עליהם בעיניים עצומות! ואפילו דרך חנויות, רק אם אתם יודעים בידיעה מה אתם מקבלים.
וכמובן שאנחנו, מכון הרמן סת"ם, נשמח תמיד לעמוד ברשימת המומלצים שלכם, ושל כל עם ישראל!
Comments